mandag den 4. november 2013

Kiks med fuldkornsmel og vanilje

Jeg har længe haft lyst til at lave mine egne kiks, for jeg synes, at dem man køber i butikkerne er meget meget søde. Opskriften har jeg "lånt" af Claus Meyer, men har dog lavet dem noget mindre end han gør. 



150 g. hvedemel
60 g. fuldkornshvedemel
100 g. smør
90 g. sukker
3/4 tsk. bagepulver
Korn fra en hel vaniljestang
3 tsk. vand (jeg synes det var for lidt, så jeg brugte mere)

Forvarm ovnen til 180 grader ved varmluft. Gnid mel, fuldkornshvedemel og smør sammen i en skål. Skrab kornene ud af vaniljestangen og gnid dem ud i lidt sukker med den flade side af kniven. Tilsæt sukker, vanilje og bagepulver og saml dejen med vandet. Rul dejen ud til ca. 3-4 mm. tykkelse på et let melet bord. Udstik kagerne med en ring på ca. 4 cm. (Claus Meyer 7 cm.) Læg kiksene på en bageplade med bagepapir og bag dem ca. 8 min. Afkøl dem på en bagerist. Opbevar dem i en kagedåse, til du har spist dem alle sammen, og det går hurtigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar